برای خرید لپ‌تاپ نو در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید. در چنین وضعیتی، دانشجویان قشری هستند که بیشترین سختی را متحمل می‌شوند؛ کسانی که به‌دلیل وضعیت تحصیلی مجبور‌ند لپ‌تاپ تهیه کنند؛ ولی اکثرشان نمی‌توانند چند ده میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ مناسب بپردازند.

 

بهترین لپ ‌تاپ گیمینگ اقتصادی مدلی است که بتواند با کمترین قیمت، همه‌ی وظایف روزمره را انجام دهد

 

وضعیت نابه‌سامان بازار باعث شد راهنمای خرید بهترین مارک لپ تاپ برای دانشجو را تهیه کنیم. در این مقاله، قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار را معرفی کنیم تا بتوانید با کمترین هزینه، بهترین کامپیوتر شخصی قابل‌حمل را بخرید؛ البته فراموش نکنید در شرایطی که قیمت لپ تاپ عادی سر به فلک کشیده و حتی از مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرده، منظور از «لپ‌تاپ ارزان‌قیمت» دستگاه‌هایی با قیمت بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

 

دنیای لپ‌تاپ‌ شامل مدل‌های زیادی از برند‌های متنوعی است که هریک از آن‌ها با چندین مشخصات فنی عرضه می‌شوند؛ موضوعی که به پیچیدگی بیش‌از‌حد خرید، به‌خصوص برای کاربران عادی با اطلاعات اندک از دنیای سخت‌افزار می‌انجامد. به‌همین‌دلیل برای خرید لپ‌تاپ با هر بودجه‌ای، نکاتی مهم را ذکر می‌کنیم که با در‌نظرگرفتن آن‌ها، بهترین گزینه را برای کاربری خود می‌توانید انتخاب کنید؛ حتی گزینه‌ای که شاید در فهرست پایین وجود نداشته باشد.

پردازنده‌ مرکزی یا CPU مهم‌ترین عنصر در خرید لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. اول پردازنده را انتخاب کنید و سپس با‌‌توجه‌‌‌به آن لپ‌تاپ‌های مناسب خود را بیابید. با وجود گزینه‌‌های ارزان‌تر مجهز به پردازنده‌های سلرون و پنتیوم، اما پیشنهاد ما حداقل مدل‌های مجهز به Core i3 است تا اگر در آینده به اموری با توان پردازشی بیشتر نیاز داشتید، با مشکل حادی مواجه نشوید؛ اما اگر هزینه‌ی زیادی نمی‌خواهید کنید، ناچار به خرید لپ‌تاپی پایین‌رده هستید.

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی، مسئله‌ی جدیدترین کارت گرافیک (GPU) آن است. اگر مشغول به تحصیل در رشته‌هایی مانند مهندسی معماری، مکانیک، عمران و سایر رشته‌هایی که احتمالاً با نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و رندرینگ سروکار دارند، باید به‌سراغ لپ‌تاپ‌هایی بروید که از پردازنده گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند، چراکه بسیاری از این نرم‌افزارها، با گرافیک یکپارچه با CPU کار نمی‌کنند یا نیاز به شتاب‌دهنده سخت‌افزاری گرافیک دارند.

حافظه‌ی SSD نقش بسیار مهمی در عملکرد کامپیوتر ایفا می‌کند. با‌‌‌توجه‌‌‌به نبود SSD و استفاده از هارد دیسک‌های معمولی در برخی‌از لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت، به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم افزودن SSD و جایگزین‌کردن آن با هارد دیسک‌ را پس از خرید لپ‌تاپ برنامه‌ریزی کنید. حتی تهیه‌ی حافظه‌ی SSD با ظرفیت خیلی کم برای ویندوز و نرم‌افزارهای اصلی، می‌تواند سرعت لپ‌تاپتان را افزایش چشمگیری دهد.

پیشنهاد می‌کنیم که به‌سراغ دستگاه‌هایی بروید که به‌حداقل هشت گیگابایت رم مجهز شده‌اند. در‌صورتی‌که بودجه زیادی ندارید، می‌توانید مدلی با چهار گیگابایت رم بخرید تا در آینده چهار گیگابایت رم دیگر به آن بیفزایید.

دوشنبه 14 اسفند 1402
بؤلوملر :